Forfatteren til L’Arabe du futur (FREMTIDENS ARABER), Riad Sattouf, kommer og præsenterer sit univers for os i selskab med journalisten Adam Holm, torsdag d. 19. oktober kl. 20.00 på Det Kongelige Bibliotek 

 

  • Arrangementet foregår på engelsk

Tegneserietegneren og filminstruktøren, Riad Sattouf er født i 1978 i Paris af en fransk mor og en syrisk far. Han tilbragte sin barndom i Libyen og Syrien, inden han som 12-årig vendte tilbage til Frankrig, til byen Rennes, hvor han fortsætte sin skolegang og senere bliver optaget på Kunstakademiet og siden på Gobelin skolen i Paris på animationsfilmlinjen. Riad Sattouf har en lidenskab for teenageårene og han har helliget en stor del af sit arbejde til dette tema, både hvad angår hans arbejde som tegneserietegner og filminstruktør… og faktisk, selvom Riad Sattoufs tegneserier er blevet en kæmpe international succes, er han ligeledes blevet hædret med en César for bedste film i 2010 for filmen Les Beaux Gosses.

I Fremtidens Araber  fortæller han om sin barndom i Libyen og Syrien – to lande som dengang var markeret af ideologien om den arabiske socialisme – hvor han modtog en muslimsk opdragelse i en landsbyskole. Bogen er en grafisk roman i 3 bind, som er blevet belønnet med prisen for det bedste album i Angoulême i 2015, og den var én af de fem mest oversatte franske bøger i verden i 2014.

Adam Holm har en PhD i historie og var i lang tid en af DR2s politiske tv-udsendelses Deadlines mest kendte tv-værter inden han forlod kanalen i februar 2016 for blandt andet at kunne hellige sig optagelser af dokumentarfilm om Middeløsten og særligt om Syrien.

Riad Sattouf kommer til København i forbindelse med den danske udgivelse af 3. bind af Fremtidens Araber (Forlaget Cobolt), og deltager i arrangementet på Det Kongelige Bibliotek som en del af  International Forfatterscene

Bestil din billet allerede nu ved at klikke HER!

LØRDAG D. 21. OKTOBER KL. 14 på DET FRANSKE BOGCAFÉ (FIOLSTRÆDE 16, KØBENHAVN K), VIL RIAD SATTOUF HOLDE ET KORT INTERVIEW OG SIGNERe SINE BØGER.

Fotokredit: © Olivier Marty