Melting Souls af François-Xavier Nestor
6. april kl. 16.30 i Cinemateket -d. 7. april kl. 10.30 i Cafebiografen
7. april kl. 17.30 på Aarhus Arkitektskole
Instruktøren vil være til stedet og fortælle om filmen på engelsk

Den arktiske industriby, Norilsk, er et ekstremt sted med en skrumpende befolkning, der ønsker at forlade Sibiriens postsovjetiske Udkantsrusland. Norilsk er et trøstesløst sted tæt på tidligere gulaglejre. I denne arktiske ‘company town’ varer vinteren ni måneder med temperaturer ned til -60°C! Over byen tårner snedriver og betonklodser sig op som gribbe over den skrumpende befolkning, der engang talte 180.000 industriarbejdere. Verdens første producent af kobber og nikkel, Norilsk Nickel, har domineret livet i industribyen siden Sovjettiden. Overalt ses tydelige spor af, at Udkantsrusland ligger langt fra den stormagt, Sovjetunionen tidligere udgjorde. Trods tristessen maler filmen et poetisk portræt af beboernes ekstraordinære dagligdag i et ekstremt klima, som alle – ligesom andre (øst)europæiske udkantsmigranter – ønsker at forlade.

Filmen introduceres af instruktøren François-Xavier Destors. The event will be in English / Arrangementet vil være på engelsk.

 

Swagger af Olivier Babinet
d. 7. april kl. 16.30 i Cinemateket
d. 10. april kl. 21.00 i Cafébiografen.

Langt fra gangsterdramaer som “La Haine” eller “Gomorrah”, voldsfantasier som “A Clockwork Orange” eller socialrealisme som “Fish Tank” fremstiller filmen originalt unge i betonforstaden på deres egne præmisser. Spørgsmål om hjem, tilhørsforhold, identitet og ‘franskhed’ får nye betydninger, når den unge lokalbefolkning i et af Frankrigs fattigste kvarterer overtager mikrofonen. Ved at lade de unge være medskabere af filmens fortællinger om deres fremtidsdrømme twister “Swagger” dokumentargenren og nuancerer historien om livet i ‘ghettoen’. Personlighederne overstråler stereotyperne, når hovedpersonerne træder ud af forstadens brutalistiske betonlandkaber og ind i beskuerens hjertekule med pimpet stil og sej attitude.

Introduceres i København af den fransk-danske billedkunstner Johannes Sivertsen, der er opvokset i Seine-saint-Denis nær pariser-forstaden Clichy-sous-Bois, hvor han har lavet kunstprojekter med lokalbefolkningen, der nuancerede mediernes skræmmebilleder af bydelen efter en række oprør.

I Odense introduceres af Ayan Yasin, cand. mag. i arabisk og psykologi, som har skrevet for Vollsmose Avisen, Politiken og Kristeligt Dagblad, har gået på Zetlands Talenthold. I dag skriver hun  for Zetland om alt det, der sker, når forskellige kulturer mødes. Hun er bosat i Vollsmose.

 

Forstadsfortællinger med le Corbusier og forfatteren Lena Anderson

Besøg Le Corbusiers Unité d`Hábitation og hør forfatteren Lena Anderssons kritiske folkhem-fortælling om Stockholm-forstaden Tensta. 

Grandma and Le Corbusier” kryber under huden på Le Corbusiers modernistiske moderskib Unité d’habitation i Marseille. Renoveringen af instruktørens pionér-bedstemors lejlighed afføder spørgsmål om billige boliger, personlige bånd, kulturarv og modernisme-turisme. I “A Place of Being” eller “Maison d’être” befinder vi os i Paris’ forstæder, hvor hjem og tilhørsforhold udgør eksistentielle udfordringer – en hverdagslivets ‘raison d´être’, der diskuteres med beboere, aktivister, politikere, planlæggere og forskere. Filmportrætterne af franske boligprojekter og byprogrammer under arkitektonisk og social forandring perspektiveres til situationen i svenske Millionprogram-byer i 2./3.-generations Le Corbusier-stil af den svenske forfatter Lena Andersson.

Filmene introduceres af forfatteren Lena Andersson, der snart er aktuel med en bog om folkhem-Sverige under ombygning og Millionprogram-byen Tensta, hvor hun selv bor.

Tak til C&K Forlag.

The event will be in English / Arrangementet vil være på engelsk.

 

La Haine af Mathieu Kassovitz
d. 12. april kl. 21.45 i Cinemateket

Se eller gense Mathieu Kassovitz’s klassiske ghettodrama om de parisiske forstæder.

Næsten 25 år efter sin premiere står Mathieu Kassovitz’ stærke filmepos “La Haine” stadig knivskarp og aktuel som en nyklassiker inden for forstadsfremstillinger. Den giver et usløret indblik i en etnisk blandet gruppe af unge mennesker. De er fanget i marginalen af den franske hovedstads økonomiske og sociale underklasse i den parisiske beton-banlieue. Trods sin råt for usødet skildring af det krasbørstige og til tider mistrøstige hverdagsliv i Grand Paris, har filmen med sin sprudlende eksplosion af hiphop, breakdance og graffiti inspireret flere generationer af unge i sociale boligbyggerier til at få øje på deres eget og deres kvarters kreative potentiale.